Reisverslag #2 Koala's, Bondi Beach ......

1 maart 2015 - Pyrmont, Australië

Jullie zullen je vast allemaal hebben afgevraagd hoe het ervoor staat met onze zoektocht naar een huis. Vorige week vrijdag hebben we bij verschillende appartementen gekeken en één daarvan sprak ons direct aan. We hoefden niet lang na te denken en we besloten om het te doen. Het appartement staat in de wijk Pyrmont. Pyrmont ligt net naast het grote centrum van Sydney. Het is een gezellig wijkje met schattige huizen en verschillende winkels. Het is 15 minuten lopen naar het hartje centrum Sydney, prima te doen! Samen met Eline slaap ik op een kamer. We hebben een eigen bed, bureau en onze eigen badkamer (wat heel fijn is!) Het appartement is van een stel, Mario en Jennie. Erg leuke en gezellige mensen! Ondertussen zitten we er nu een week in, en het begint al steeds meer als ‘thuis’ te voelen. Als je een kaartje wil sturen mag/kan dat natuurlijk!

het adres is:

Marjolein Leemhuis

10/313 Harris Street Pyrmont, Sydney

NSW 2009 Australia

Nu we een appartement hadden gevonden konden we (eindelijk) de toerist gaan uit hangen. ’s Morgens zijn we naar Paddy’s Market geweest. Paddy’s Market is een hele grote hal met allemaal kraampjes. Je kunt er echt alles kopen. Van kleren tot souvenirs. We hoorden van verschillende mensen dat je er ook heel goedkoop en lekkere groente en fruit kon kopen en ik kan je zeggen dat klopt! We hebben flink wat verse groente en fruit ingeslagen, mmmmmm! Na Paddy’s Market te hebben bezocht zijn we richting Chinatown gelopen. Afgelopen week stond in het teken van het nieuwe jaar voor de Chinezen. Overal waren verschillende optreden te zien en er waren ONTZETTEND veel Chinezen. Sowieso zijn hier veel Aziaten maar afgelopen week wel erg veel! Als klap op de vuurpijl zijn we richting het Opera House gelopen. Hier in Sydney zijn allemaal heuvels waar je steeds op en af moet lopen. Onze kuiten en benen hebben we flink gevoeld maar ondertussen is ons lichaam er al aan gewend. Wat is het Opera House groot!! Ik had wel gedacht dat het een groot gebouw zou zijn, maar zo groot niet!! Naast het Opera House is de Harber Bridge, een gigantisch grote brug! We hebben in de buurt een beetje rond gelopen en natuurlijk veel foto’s gemaakt!

De mensen lopen hier elkaar aan de linkerkant en passeren elkaar aan de rechterkant. Precies andersom als in Nederland. In het begin was dit heel vreemd en klopte het niet voor je gevoel. Ik raak er steeds meer aan gewend maar het blijft raar!

Vorige week zondag was het de dag dat we in ons appartement konden. Wat was ik blij dat ik uit het hostel kon. Voor een paar dagen was het een goede optie om in een hostel te slapen, maar ik zou er niet aan moeten denken om er voor een langere tijd te moeten verblijven. Bepakt en bezakt zijn we met onze koffers en tassen richting het appartement gelopen. We konden nog niet direct in de kamer, omdat de andere mensen er nog in zaten. ’s Middags hebben we de wijk verkend en zijn we als eerst naar de bekende Fish Market geweest. Het was er ontzettend druk, en ja, weer heel veel Aziaten. We zijn snel weggegaan en hebben verschillende supermarkten opgezocht waar we onze boodschappen konden doen. Tot onze grote verbazing stoppen ze hier alle spullen in plastic zakjes! We hadden aardig wat boodschappen de eerste keer en de kar stond uiteindelijk vol met plastic zakjes, zeer milieu vriendelijk….

’s Avonds konden we eindelijk in onze kamer! Mario en Jennie hadden de kamer voor ons schoongemaakt en opgeruimd en toen we binnen kwamen waren er kaarsjes aangestoken, erg leuk! Eindelijk konden we onze spullen uit de koffers halen en een plekje geven, heerlijk! Rond 21.00 uur was er in het centrum van Sydney een parade ter ere van het Chinese nieuwe jaar. Het leek een beetje op carnaval zoals wij dat in Nederland kennen alleen hier stonden er de hele route rijen dik vol met mensen! Als afsluiter was er een prachtige vuurwerkshow!

Maandag en dinsdag hebben we niet zoveel gedaan. Het was ook (voor Australische begrippen) minder mooi weer. Lekker thuis alles een beetje eigen gemaakt en we hebben rondgelopen in de wijk en in het centrum.

Woensdag zijn we naar het Featherdale Wildlife park geweest. We hadden gehoord en gelezen dat dit erg leuk zou zijn, dus besloten we om er naar toe te gaan. ’s Morgens regende het eerst, maar gelukkig toen we aankwamen klaarde het op! Het was rustig in het park en direct kwamen er allemaal kleine kangoeroes op ons af lopen. We hebben met koala’s geknuffeld en zijn er mee op de foto geweest. Een geweldige ervaring! Voor 1 dollar konden we een bakje voer kopen en dit aan de grotere kangoeroes voeren. Er waren er heel veel en ze aten zo uit je hand. In het park waren allemaal dieren die ik in Nederland nog nooit eerder heb gezien, een wombat, tasmania devil, emu, dingo en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het was een hele bijzondere en leuke ervaring om al deze dieren te zien!

Bondi Beach day! Afgelopen week hadden we steeds plannen om naar het strand te gaan. Telkens kwam het er niet van, omdat het weer minder was of we hadden andere dingen op de planning. Uiteindelijk zijn we donderdag naar het beruchte en bekende Bondi Beach geweest. Met factor 50 op onze huid zijn we de bus ingestapt en met 30 minuten waren we er. Het was een bewolkte maar wel warme dag. Eenmaal gesetteld op het strand hebben we onze ogen uit gekeken hoeveel mensen aan het surfen waren, de golven waren erg hoog. De hele middag hebben we op het strand gelegen en genoten van alles wat er te zien was. Toen we thuis aankwamen zagen we wat minder leuks… een verbrande huid!! Overal rode vlekken. Ik verbrand niet snel, dus dit had ik niet aan zien komen. Ik had me ingesmeerd met factor 50 en het was bewolkt. Toch is de UV straling hier op één of andere manier heel hoog. De volgende keer dus nog maar vaker insmeren!

De andere drie meiden zijn donderdag ook aangekomen en vrijdags zijn we met z’n 5en naar de stageschool geweest. Onze stage school heet de Ascham school en staat in de wijk Edgecliff. Het is een privé en Dalton school. Op deze school zitten alleen maar meisjes. We moesten ons melden bij de receptie. We werden ontvangen door Mrs Anna. Zij is de hoofd van de Junior school. We kregen een rondleiding over het hele complex. Overal zijn verschillende prachtige gebouwen waar les wordt gegeven. Ze vertelde dat leerlingen hier privé muziekles krijgen. Ik heb me ogen uit gekeken! Ook wordt er veel aan sport gedaan. Er zijn tennisbanen, een groot zwembad en sporthal bij de school. Elk kind krijgt privé tennisles onder schooltijd en kinderen kunnen op zaterdag mee doen aan verschillende toernooien. Ik kreeg te horen dat ik stage ga lopen in Year 6. Dit zijn kinderen in de leeftijd van 11 en 12 jaar. Pittig dus! Ik heb mijn mentor even kort ontmoet en ze vertelde dat het een hele leuke groep is en dat ik van harte welkom ben.

’s Avonds hebben we met de meiden wat gegeten en hebben we het uitgaansleven in Sydney ontdekt. Er zijn hier veel verschillende clubs en barretjes! Tot onze verbazing beginnen ze hier met stappen al om 21.00 uur en eindigt het ongeveer rond 02.00 uur. Hele andere uitgaanstijden dan in Nederland.

Gisteren (zaterdag) zijn we met z’n 5en naar Bondi Beach geweest. Dit keer was het minder bewolkt en heb ik me vaker ingesmeerd!!

Maandag begint de stage. Ik heb er heel veel zin in, maar de zenuwen komen nu ook wel een beetje naar boven. Ik ben benieuwd hoe er les wordt gegeven en of ik mij kan redden met de Engelse taal.

Onder het kopje foto’s heb ik verschillende foto’s geplaatst en in mapjes gezet van afgelopen week.Als je aan de zijkant van de foto klikt ga je naar de volgende foto. Ik hoop dat ik jullie niet teveel jaloers maak ;)

Liefs uit het prachtige en zonnige Australië!

1. Marlien:
    1 maart 2015
    Wat een leuk verhaal om te lezen! En fijn dat je een geschikt appartement hebt gevonden.
    Ik zal aan je denken als ik maandag in de kou naar Haarle rijd terwijl jij in het zonnige en warme Australië zit... haha. Heel veel succes en geniet ervan!
    Liefs
  2. Ian wim:
    1 maart 2015
    Hoi marjolein wat is dit weer een leuk verhaal dit is echt genieten .Dat de UV straling heel hoog is wel bekent maar je hebt het niet in de gaten als het bewolkt weer is ,we werden er in nieuw zeeland ook altijd voor gewaarschuwd. Maan dag veel succes met je eerste stage dag . Lieve groeten wim en Ina
  3. Saskia leemhuis:
    1 maart 2015
    Ha marjolein fijn om te horen dat het goed gaat. Geniet er vooral van. Probeer ook een stukje authentiek australie te bezoeken.
    the sky is the limit