Laatste 3 stage weken

10 mei 2015 - Sydney, Australië

Hey allemaal,

De storm is weer gaan liggen en het weer in Sydney is op dit moment rond de 20 graden. Je kunt wel merken dat het herfst is en dat de wind het fris maakt.

De eerst week na de vakantie was wel weer even inkomen op stage. Vooral omdat het weer helemaal was omgeslagen. Van mooi weer naar regen en storm (en KOUD!).

Zaterdags (25 april) was het Anzac day in Australië. Je kunt Anzac day vergelijken met 4 en 5 mei in Nederland. Ze herdenken de mensen die zijn omgekomen bij de oorlogen. Vrijdag hadden we op stage een herdenking. De leerlingen uit Year 5 verzorgden dit. Heel knap hoe ze op z’n jonge leeftijd er al zo goed mee om gaan en precies weten wat er destijds heeft gespeeld. Zaterdag was er een grote Anzac optocht in het centrum van Sydney. Erg indrukwekkend!!

Zondags (26 april) hebben we onze vakantie geboekt voor de laatste 3 weken! We vliegen vanuit Sydney naar Alice Springs. Alice Springs ligt in het midden van Australië, het wordt ook wel de ‘outback’ genoemd. Dat betekent back to basic! Met een 6 daagse tour gaan we rond Alice Springs van alles zien en bekijken en uiteindelijk komen we in Adelaide uit. Vanuit Adelaide gaan we met een 3 daagse tour de Great Ocean Road doen. Dit betekent van Adelaide naar Melbourne. In Melbourne zijn we 5 dagen en uiteindelijk nemen we een nachtbus van Melbourne terug naar Sydney. We hebben dan nog 2 dagen in Sydney en dan vliegen we alweer naar Nederland.

De tweede week na de vakantie was het maandags Kingsday. Eline en ik hadden allebei wat oranjes aangetrokken na stage! Ik vroeg aan de girls in mijn klas waarom ik oranje aan had. Ze wisten direct dat het Kingsday was. Dit hadden ze namelijk geleerd tijdens onze Assembly!  ’s Avonds onder het genot van een kopje thee en kleine tompoezen hebben Eline en ik via een livestream koningsdag kunnen zien.  Verder was het een leuke en normale week op stage! Gelukkig was het deze week niet meer zo stormachtig en niet zo koud! Zondags zijn we naar de Peddy’s Market geweest en hebben we flink wat appels gekocht (5 kilo). We wilden voor onze laatste stage dag voor de leerlingen appelflappen maken en voor de staff een appeltaart. Lekker Hollands ;)

Afgelopen week was dan toch echt onze laatste stage week. Dat voelde heel gek! De avonden bestond voornamelijk uit heel veel bakken en kaartjes maken (48 appelflappen en 2 appeltaarten). Woensdagmorgen was ik om 07.30uur al op stage omdat er Mothersday breakfast was. Alle moeders van de leerlingen konden mee naar school komen om samen te ontbijten. Er was van alles; Muffins, sandwiches, hartige taartjes, fruit, thee koffie etc. Er waren ontzettend veel moeders en om 08.00uur konden ze in de klas komen om te kijken waar hun kind mee bezig was. Ik heb gezellig met een aantal moeders gekletst!

Donderdag was dan toch echt de aller aller laatste dag op stage. Met de appelflappen en appeltaart voor de laatste keer richting stage. ’s Morgens gaf ik mijn laatste rekenles en voordat ik begon kwamen er twee leerlingen, die in mijn rekenklas zitten, binnen met een grote bos bloemen, super lief! Tijdens de pauze heb ik de appelflappen uitgedeeld en ze vonden het erg lekker! De appeltaart viel gelukkig ook in de smaak bij de staff. Ze vonden het erg lekker en knap dat ik het zelf had gemaakt. Na de pauze moest ik mijn mentor even helpen met cijfers invoeren. Dit doen we wel vaker omdat er na de pauze op donderdag altijd een andere leerkracht in de klas is. Mijn mentor was alweer terug gegaan naar de klas, want ik moest eerst nog wat wegbrengen. Toen ik de klas binnen kwam stond er van alles op tafel en het hele bord stond vol geschreven met lieve woorden. Ik snapte er niks van want ze zeiden niks tot dat…… SUPRISE!! Ze hadden een afscheids suprise georganiseerd!! Van de leerlingen en mijn mentor kreeg ik een prachtige grote kaart met lieve woorden van ze. En als herinnering aan de Ascham School een teddybeer die het officiële uniform van de school draagt, echt geweldig! Ik stond met een mond vol tanden!! Op tafel stonden allemaal typische Australische lekkernijen. Sommige had ik nog nooit gehad, een mooie gelegenheid dus om het te proberen! Met een knuffel, lieve en bemoedigende woorden voor elke leerling heb ik afscheid genomen van Year 6. Om eerlijk te zijn, voelde dat ontzettend raar en helemaal niet zo leuk! Tijdens mijn stage heb ik zo’n hechte band met ze opgebouwd en dan moet je opeens afscheid nemen.

Na schooltijd hebben we met z’n 5en een presentatie gegeven aan alle leerkrachten over wat we hebben geleerd en wat de verschillen zijn tussen het onderwijs in Australië en in Nederland. De presentatie ging goed en de leerkrachten verbaasden zich dat kinderen in Nederland tussen de middag naar huis gaan en met de fiets of lopend naar school komen. Haha! Ook in de staff room hadden ze allerlei typische Australische lekkernijen staan en mooi aangekleed met Australische bordjes, speciaal voor ons. Van Judi (hoofd van Fiona en Hillingdon) kregen we een prachtige tas waar een officieel shirt van Ascham in zat samen met een etui en de kalender van de school. Bepakt en bezakt en met een dikke goed als eindbeoordeling ben ik naar huis gegaan. De stage op de Ascham School in Sydney zit erop!

Alle cadeautjes! Met z'n 5en! Staff room

Een stage periode die ik voor geen goud had willen missen! Ik heb zoveel gezien en gedaan. Het onderwijs is totaal anders maar voor mij een hele bijzondere ervaring. Ik kan alleen maar zeggen dat ik mij een rijk mens voel en me vereerd voel dat ik deze kans heb gekregen!!

Gisteren (zaterdag) en vandaag stond in het teken van alles inpakken en opruimen. De kamer moet leeg, want morgen komen er alweer nieuwe mensen in. Wat is de tijd toch snel gegaan!!

Morgen (maandag 11 mei) vliegen we Australische tijd om 08.40uur richting Alice Springs. Onze laatste ‘vakantie’ gaat in en ik heb er heel veel zin in! Nog 2,5 week reizen door het prachtige Australië en dan zit het Australië avontuur er al weer op!

Alice Springs, Adelaide en Melbourne here we come!

Tot over 2,5 week allemaal!

Liefs Marjolein

1. Angela Hoogeboom:
    10 mei 2015
    Wat leuk weer om je belevenissen te lezen.
    Ga nu lekker genieten van je vakantie en tot ziens in Nederland.
  2. Mama:
    Heej Marjo,

Wat een mooi verhaal om te lezen. Ja, nu nog effetjes genieten van dit mooie land en dan 30 mei weer terug in ons mooie land.

Groetjes, Pap
  3. Mama:
    Hoi lieve meid,

Wat geniet ik telkens weer van je prachtige verhalen, je neemt me mee in al je belevenissen! Geniet van je laatste weken in Australië! Fijne vakantie! Liefs mama
  4. Agnes Meijer:
    11 mei 2015
    Hoi Marjolein,
    Wat een mooi verhaal weer. Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Geniet van de laatste vakantieweken en tot ziens in Nederland.
    Groetjes Wim, Agnes