De eerste twee stageweken zitten erop!

16 maart 2015 - Sydney, Australië

De eerste twee weken stage zitten erop! En ik kan jullie zeggen, het is heeeeeeeeeeeeel anders dan het onderwijs in Nederland in alle opzichten. Het is een heel complex (wij noemen het een dorp) waar overal prachtige gebouwen staan en les wordt gegeven. Ik kan nu pas zeggen dat ik er een beetje aan ben gewend en een beetje weet hoe het allemaal in elkaar zit. Met de Engelse taal gaat het ook gelukkig steeds beter. Het begint allemaal al bijna normaal en vanzelfsprekend te worden, maar toch zie en maak ik elke dag nog weer nieuwe dingen mee.

Maandag 2 maart was onze eerst dag. Ik vond het allemaal best spannend om eerlijk te zijn! Nieuwe school, nieuwe leerkrachten, alleen maar meisjes in een uniform, ander onderwijs en natuurlijk de taal, het Engels. Om 08.00uur liep ik samen met Eline de grote laan op richting de receptie. Daar kreeg ik een naam sticker. Eline liep richting Hillington (voor de jongere kinderen) en ik liep richting Fiona. Fiona is het gedeelde voor Year 3 t/m Year 6 (voor de oudere kinderen). Door mijn mentor werd ik vriendelijk ontvangen. Ik had haar al ontmoet de vrijdag ervoor. Elke maandagmorgen om 08.20uur is er een gezamenlijke opening voor Year 3 tot Year 6. Alle leerlingen zitten in kleermakerszit netjes op de grond in rijen. Het verbaasde mij dat dit allemaal zo rustig verliep en je kon bijna een speld horen vallen. Door Mrs Butcher (Zij is de hoofd van de primary school) werden we welkom geheten. De school heeft een eigen lied dat werd gezongen. Het lied is héél erg hoog en iedereen stond keurig netjes naast elkaar.

Op maandag heeft mijn klas weinig les in onze eigen klas. Er zijn hier op school voor heel veel vakken speciale vakleerkrachten. Dat is heel bijzonder! Zo zijn er leerkrachten voor information libary, sport, Mandarin (Chinees, jaja!), Frans, Engels, arts, godsdienst en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De eerste week ben ik met de leerlingen mee geweest naar alle vakken. Mandarin vond ik toch wel het meest bijzondere. Door de reis naar China ken ik alleen Ni hoa (hallo) in het Chinees en een paar andere kleine woordjes. De leerlingen uit mijn klas konden zo hele zinnen in het chinees lezen, ik heb me ogen uitgekeken!

Maandag na schooltijd vertelde mijn mentor dat Year 6 binnenkort een Assembly heeft. Dit is een soort van afsluiting van de eerste schoolperiode. Nu kun je het natuurlijk al een beetje raden, het leek haar leuk om het over Nederland te doen! Dit leek mij natuurlijk ook een super leuk idee en samen hebben we ‘s middags wat ideeën uitgewisseld.  De rest van de week ben ik druk bezig geweest voor de Assembly. Tekst opzoeken over Nederland en een mooie PowerPoint maken was mijn taak. Daar ben ik ook wel even heel druk mee geweest!

Helemaal moe van alle eerste indrukken ben ik thuis op bed geploft. Het constant goed luisteren naar wat ze zeggen kost wel meer energie dat ik had gedacht.

Dinsdagmiddag kon ik op tijd naar huis en stond ik voor bij het grote hek te wachten op Eline. Op de fiets naar school of zelfs lopend kennen ze hier in Sydney niet. Althans, niet op deze privé school. Kinderen komen uit verschillende buurten uit Sydney. De meeste kinderen worden met de auto gebracht en gehaald, en ik kan je zeggen dat heb ik gezien! Wow, wat een dikke en luxe auto’s!! De kinderen wachten allemaal netjes bij het hek. De auto’s rijden één voor één de lange laan op. Op de voorruit van de auto staat de naam van het kind geplakt en onderaan de laan wordt door een leerkracht via een portofoon gezegd naar de leerkracht boven welke auto er voor welke leerling aan komt. De auto rijdt voor, het kind laadt alle spullen in (en dat is niet één klein tasje!), gaat in de auto zitten en de auto rijdt weer weg. Ongelofelijk!

Vrijdag is onze ‘studiedag’ thuis. We mogen dan thuis aan onze schoolopdrachten werken. ’s Morgens ben ik even bezig geweest, maar ’s middags zijn we heerlijk naar het park hier dichtbij geweest en hadden we een prachtig uitzicht op een mega cruiseschip en de Harbour Bridge! Dat was wel even genieten na z’n lange, drukke en bijzondere week!

Zaterdag stond in het teken van Mardi Grass! Mardi Grass is de Gay Pride van Sydney, alleen dan vele vele vele malen groter! Samen met onze huisgenoten en wat andere vrienden van hen waren we rond 18.00uur gesetteld langs de route, terwijl het pas om 20.00 uur begon. Er stonden al rijen dik vol met mensen dus het was maar goed dat we optijd weg waren gegaan. Het was ontzettend leuk om te zien wat er allemaal langs kwam, met en zonder kleren....!

Zondag hebben we gekroond tot onze zondagpannenkoekendag! Deze hebben we tot nu toe ook nog traditiegetrouw gevolgd! Na de heerlijke pannenkoeken hebben we een ijsje gehaald bij de Mac Donalds. In de avondzon bij Darling Harbour hebben we heerlijk ons ijsje op zitten eten. Maar wat er toen ’s avonds gebeurde was toch wel de klapper van de dag… een ontmoeting met een KAKKERLAK in onze kamer. Eerst hadden we niet door wat het was maar toen ik het beest van dichterbij wilde bekijken begon het beest te vliegen!! Snel de stofzuiger opgehaald en het beest opgezogen… Eline had eerst het goede plan om het beest dood te slaan, maar achteraf is het maar goed dat we dat niet hebben gedaan, omdat we hadden gelezen dat het dan heel erg gaat stinken + er kleine kakkerlakken uit het beest komen. Iegh!

De tweede week van stage heb ik vooral gekeken bij de lessen en ben ik met kinderen in gesprek gegaan. Het contact met de kinderen wordt steeds beter gelukkig! Ik ben er al wel achter dat ik hier heel weinig zelf les kan geven, hooguit rekenen en godsdienst. Dit komt vooral omdat er heel veel vakleerkrachten zijn die echt zelf hun eigen lessen willen/moeten geven. De planning is hier heel strak en er wordt ook verwacht (vooral van ouders) dat leerlingen echt goed onderwijs krijgen.

Donderdag was een bijzondere dag. Mijn rok werd verruild voor een comfortabele jumpsuit en mijn nette schoenen voor mijn allstars. Cross country stond op het programma voor Year 3 t/m Year 6. Bij cross country moesten de kinderen 3 km hardlopen op een ‘heuvelachtig’ parcours. Met z’n allen zijn we rond 09.00uur richting het park gelopen waar het plaats vond. Tot mijn verbazing waren de kinderen allemaal heel erg serieus bezig met hun warming-up. Ze hadden allemaal dezelfde sportoutfit aan. Voor elke gelegenheid hebben de kinderen speciale schoolkleren. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het. Mijn taak voor die dag was om de kinderen bij de finish door de juiste poortjes te leiden, omdat soms verschillende klassen samen liepen. Heerlijk met de zon in mijn gezicht heb ik gekeken hoe goed de kinderen hier kunnen hardlopen. Met een lach en sommige met een traan kwamen ze over de finish! Een geslaagde dag!

Vrijdag was de eerste dag, sinds dat ik hier ben, een regenachtige dag. Het was een stuk koeler, de herfst komt er helaas aan. Dit vonden we niet zo heel erg, omdat we voor school bezig moesten gaan. ’s Middags hebben we met de andere meiden overlegd voor de vakantie over 3 weken, waarin we de oostkust van Australië willen zien. De volgende dag ben ik samen met Eline naar happy travels geweest en daar hebben we onze eigen reis helemaal samen kunnen stellen! We vliegen op 4 april van Sydney naar Cairns en gaan dan 2 weken met de bus langs de mooiste plekken van de oostkust richting Brisbane (Als je een ideetje wilt hebben wat die mooie plekken zijn typ dan maar even in Google in: Whitesundays, great barrier reef, Fraser island ;) etc.). Van Brisbane vliegen we weer terug naar Sydney. Ik heb er heeeeel veel zin in!!

Het is nu avond en we hebben net heerlijk hardgelopen. We hebben een prachtige route ontdekt langs het water met uitzicht op de skyline van Sydney en de Harbour bridge. Geen straf om hier hard te lopen ;)!

Morgen is een spannende en ook een hele leuke dag, ik ga voor het eerst een rekenles geven en de leerlingen een dans aanleren voor de Assembly! De lunch is klaar voor morgen en de tas is ingepakt, op naar morgen! Ik heb het hier onwijs naar mijn zin!!

Liefs

1. Groep 3:
    Dag juf Marjolein,

We hebben de foto's van het dierenpark bekeken. Wat een leuke foto's.
    Heb je het naar je zin? En hoe gaat het daar op school?
    Mis je ons een beetje? Wij jou wel!

De kinderen van groep 3 'Op Weg' uit Haarle
  2. Angela Hoogeboom:
    16 maart 2015
    Hoi Marjolein!! Wat leuk om je belevenissen te lezen. Dit wordt een onvergetelijke ervaring voor je. Lieve groetjes van ons allemaal!
  3. Mama:
    16 maart 2015
    Wat een prachtig verhaal weer, Marjolein!
  4. Mark:
    Hoi Marjo!

Zo te lezen heb je het wel naar je zin! Leuk verhaal!

Mark
  5. Agnes Meijer:
    22 maart 2015
    Hoi Marjolein,
    Wat een belevenissen daar. Mooie verhalen!
    groetjes van ons