Onvergetelijke vakantie aan de oostkust!

22 april 2015 - Sydney, Australië

Wauw wauw wauw, wat heb ik een onvergetelijke en geweldige tijd gehad afgelopen 2 weken. Een vakantie waar ik mensen over de hele wereld heb ontmoet, dingen heb gezien wat ik nooit had kunnen bedenken en zo ontzettend heb genoten. Met een grote glimlach heb ik dit láange verhaal getypt (het kon nog veel langer maar dat wil ik jullie besparen;) ) en graag wil ik jullie ‘meenemen’ in mijn avontuur van afgelopen 2 weken.

De week voor de vakantie werd het eerste termijn van stage afgesloten. De afgelopen vakantie wordt hier ook wel een ‘Easter break’ genoemd, omdat het rond Pasen valt. Sommige kinderen hadden voor mij en mijn stagebegeleidster allemaal chocolade eieren en andere dingen gekocht, super lief en lekker natuurlijk! Chocolade is hier ontzettend duur dus ik heb van elke hap genoten :)!

Donderdag en vrijdag stond in het teken van de koffer in pakken en alles schoonmaken. Vrijdagavond hebben we samen met onze huisgenoten Jennie (Australisch) en Mario (Colombiaan), de moeder van Mario die over was gevlogen voor een paar weken, 2 Koreanen en 1 Japanner gegeten. Het was erg lekker en het was ook wel bijzonder om met zoveel verschillende nationaliteiten aan tafel te zitten. Helaas konden wij niet te lang op blijven want de volgende morgen stond onze wekker om 05.00uur, VAKANTIE! Met onze lange broeken en dikke vesten vertrokken we richting het vliegveld. Het regende ontzettend hard en het was koud. We waren mooi op tijd bij het vliegveld en onze gezamenlijke koffer was qua gewicht nét goed. Lucky us! De douane kwam ik goed door, maar we moesten wachten op de tas van Eline. Een aantal keer werd de tas opnieuw door de scanner gehaald en we zaten samen al te gissen wat er eventueel in de tas zou zitten wat er niet in hoort. De boosdoener was de schaar die in de etui zat! Dom dom, maar gelukkig konden we nadat de schaar was weggegooid weer verder.

Het regenachtige Sydney lieten we achter ons en vlogen naar het zonnige Cairns. Het was erg warm in Cairns en het liefst wilden we direct onze kleren omwisselen voor wat luchtigs. Eenmaal bij het hostel aangekomen hebben we ingecheckt, omgekleed en zijn we naar de stad gegaan. Midden in de stad aan de rand van de lagoon is een openbaar zwembad. We hebben heerlijk liggen zonnen en genoten van het weer. In Australië is het heel normaal dat er overal openbare BBQ plekken zijn waar mensen zelf kunnen BBQ. Ze hoeven alleen het vlees en wat te drinken mee te nemen. Dit was heel erg leuk om te zien, alle gezelligheid! ’s Avonds hebben we samen met een vriendin van mij uit Nederland (die toevallig in Cairns is voor haar stage) gegeten. Erg gezellig om even bij te kletsen!!

Gezellig wat eten met Vera

De eerste nacht kwam ik slecht in slaap, het was ontzettend warm op de kamer en telkens kwamen er mensen binnen. Eindelijk sliep ik een beetje en werd ik letterlijk en figuurlijk om 04.30uur wakker geschrikt door het brandalarm dat afging. Ik schrok me een hoedje! Eerst bleef iedereen in onze 8 persoonskamer liggen, maar na een paar minuten begon ook nog een ander alarm te loeien en toen ging toch iedereen maar uit bed. Eenmaal buiten wist niemand wat er aan de hand was. De brandweer kwam en het bleek dat er een storing in het brandalarm zat en dat dat de reden was waarom het af ging….. Rond 06.00uur konden we weer naar binnen. Het had voor ons geen zin meer om te gaan slapen, want om 07.00 uur vertrok onze bus naar de opstapplaats waar we met de Greyhound bus (de bus die ons afgelopen twee weken van Cairns naar Brisbane heeft gebracht) naar de volgende bestemming werden gebracht.

Na een reisduur van 6,5uur kwamen we aan in Townsville. Vanaf Townsville zijn we met de ferry naar Magnetic Island gegaan. Wat een prachtig eiland! Ons hostel was niet één gebouw, maar overal waren kleine huisjes met uitzicht op zee. Gelukkig was onze kamer ook in één van de huisjes met uitzicht op de zee!

Ons huisje Uitzicht vanaf het balkon in Magnetic Island

Het was prachtig en de natuur was zo rustgevend. Onder het genot van een live bandje dat speelde hebben we zitten bedenken wat we de volgende dag wilde doen. We hoorde van verschillende mensen dat het heel erg leuk was om een auto te huren. Ze verhuurde een Barbie auto (een roze auto met opendak!), dat leek ons wel wat! ’s Avonds ontmoette we 2 Australische jongens die onze sterke verhalen hadden verteld over gevaarlijke dieren in Australië. We hebben ontzettend gelachen om de hoopsnake en dropbears. We kwamen er achter dat dit geen echte dieren zijn, maar een verhaal is wat aan alle Europenen wordt verteld.

De volgende dag waren helaas alle Barbie auto’s al verhuurd. Toch wilde we heel graag wat van het eiland zien en hebben we een knal roze scooter gehuurd met bijpassende roze helm. De scooters hadden ook allemaal een naam, mijn scooter heette Blondie en de scooter van Eline Courtney. Het was heel fijn om wat wind te voelen op de scooter, want die dag was het ONTZETTEND warm en benauwd (rond de 35 graden)! We hebben over het hele eiland gescheurd (12 km) en het was adembenemend mooi!

froem froem! froem froem! Blondie Scooter!

Op een gegeven moment staken er een paar Kangaroos de weg over. Het binnenland van het eiland is beschermd gebied en er wonen wilde koala’s. Natuurlijk wilde we een koala spotten! Vol goede moed zijn we aan de barre WARME tocht begonnen. Het was zo warm dat het zweet van ons lichaam af droop en nog steeds hadden we geen koala gespot. Ik had het al een beetje opgegeven. Ik had het nog niet gezegd of in mijn rechterooghoek zag ik in de boom iets bewegen, een koala!! Onze missie was volbracht en we hebben daarna vanaf een prachtig uitzichtpunt van het eiland en de zee kunnen genieten.

Koala gespot! Pas op, Koala's! Uitzicht vanaf Magnetic Island

De volgende dag verlieten we helaas het prachtige Magnetic Island. Onze volgende bestemming was Airlie Beach. Na een busreis van 5 uur kwamen we in de avond aan in het, ja ook, warme Airlie Beach. Het hostel was zo goed als nieuw! We hadden een zeer ruime kamer, met 2 schone douches, wc en 2 wastafels. De volgende morgen (ondertussen was het al woensdag) hadden we ’s morgens een briefing voor op de boot. 2 nachten en 3 dagen zeilen over het Great Barrier Reef stond op het programma! Dit was voor mij de eerste keer om zo lang op een boot te zijn en al helemaal op een boot te slapen. De groep bestond uit 28 mensen, ik had nooit gedacht dat het zou passen, maar het paste.

Er is maar één woord hoe ik die 3 dagen kan omschrijven; WAUW!! Het was zooooooooo gaaf en mooi!! We hebben 4x gesnorkeld in verschillende baaitjes. De laatste 2x was toch wel het bijzonderst. Er waren zoveel prachtige verschillende gekleurde (grote en kleine) vissen (zie filmpje bij video!) en het hoogte punt was toch wel zwemmen naast een grote schildpad! Het reef had verschillende kleuren, op en top genieten! De eerste nacht was drama. Met zijn tweeën lagen we in een klein hard bedje en we schommelden alle kanten op, omdat er best veel golven waren.

Snorkelen met een schildpad :)! Visjes! Zonsopgang om 06.15uur!

De volgende morgen vaarden we richting dé Whitsundays. Onderweg zagen we dolfijnen en schildpadden. Na een kleine bushwalk kwamen we bij het uitkijkpunt. Het uitzicht was adembenemend, het strand was spierwit en de oceaan helder blauw! Het leek net een plaatje uit een reisgids!

Whitsundays Whitsundays Onze zeilgroep!

De rest van de dag hebben we gezeild en gesnorkeld. ’s Avonds hebben we van onze mede bootgenoten een spel geleerd, genaamd Buffalo. Je moet tellen tot 21 en bij sommige getallen een handeling uitvoeren. Het lijkt makkelijk maar ik kan je vertellen, met een beetje drank op is dat nog niet zo makkelijk ;) De tweede nacht was gelukkig wat beter, de boot schommelde minder. Vrijdagmorgen lag ik met de zonsopgang in de rug om 06.15uur in het water. De laatste keer om te snorkelen en daar wilde ik natuurlijk gebruik van maken! Het was heel rustig en weer zoals alle keren prachtig!

’s Middags zette we onze voeten weer aan wal en na 3 dagen niet douchen (mijn haar voelde aan als dreadlocks en mijn hele lichaam zat onder het zout) smachtte we naar een douche. Helaas konden we nog niet in ons hostel, dus namen we maar een duik in het zwembad in het centrum. Later heb ik me gedoucht en nog nooit zo schoon gevoeld. ’s Avonds hadden we een afterparty met de mensen van de boot. Iedereen was schoon en had zichzelf opgedoft, dat was best gek om te zien. Was een gezellige avond!

De volgende dag hadden we een dagje ‘niks’. Met de zon aan de hemel hebben we heerlijk liggen zonnen en een beetje bij geslapen. ’s Avonds stond ons een busreis (de hele nacht) van 14 uur te wachten richting Rainbow Beach.

Ik ben erachter gekomen dat slapen in de bus niks voor mij is, de volgende morgen (zondag) kwamen we aan in Rainbow Beach. Een heel klein plaatsje met 1 winkelstraat en that’s it. We waren allebei heel erg moe en wisten eigenlijk niet zo goed wat we moesten doen. ’s Middags hadden we de briefing voor ons avontuur op Fraser Island. Op Fraser Island had elke groep een eigen 4x4 auto waar we het eiland mee gingen ontdekken. Onze groep bestond uit 8 personen, 3 Duitse jongens, 2 Deense jongens, 1 meisje uit Schotland en Eline en ik. Tijdens de briefing kregen we een 40 min durende DVD te zien van de overheid waarin alle gevaren over Dingo’s (wilde honden die niet zo lief zijn), eten, niet alleen lopen, de auto zelf, hoe je moet rijden etc. werden benoemd. Ondertussen waren we nog net niet bang gemaakt met alle gevaren. Maaaaaar ook werd verteld dat het ontzettend leuk zou zijn! De Goon (goedkope wijn) voor de trip werd besteld en onze rijbewijzen gecheckt.

Aan het einde van de dag zijn we met een groep vanaf het hostel naar een prachtig punt gelopen waar heel veel zand was en waar je de zonsondergang heel goed kon zien! Ook was er één hele steile helling waar we met een weak board afgingen (zie filmpje bij video’s!), super gaaf en wat hebben we gelachen om mensen die met hun gezicht in het zand vielen. ’s Avonds de spullen gepakt (één kleine tas voor 3 dagen) en op tijd naar bed want er stonden 3 geweldige dagen op ons te wachten.

-- Rainbow Beach Zonsondergang

De volgende morgen stond iedereen klaar om te vertrekken. Elke groep kreeg 1 koelbox en 2 kratten met eten mee voor de komende 3 dagen. Onze tassen waren in de auto gepropt en op naar Fraser Island!

Onze 4x4 auto Auto vol geladen

Met een ferry werden we naar de overkant gebracht. Zon, zee, strand (ZAND) en natuur! Dat was ons uitzicht voor de 3 dagen. De vooruitzichten waren gunstig daar hadden we geluk mee, want van verschillende andere mensen die we tijdens onze trip hadden ontmoet, vertelden dat ze 3 dagen alleen maar regen hadden gehad op Fraser Island.

De eerste dag was het een ‘gevecht’ (onder de jongens voornamelijk) om wie er mocht rijden, want iedereen wilde natuurlijk zolang mogelijk over het strand en in de bush bush scheuren. Ik vond het allemaal wel prima en wilde eerst even de kat uit de boom kijken, omdat ik nog nooit met het stuur aan de rechterkant en op het strand in mul zand had gereden. ’s Middags maakten we een stop bij het bekende Lake McKenzie. Bij dit meer zie je het water van wit, naar lichtblauw naar donkerblauw veranderen. Een prachtig plaatje! Aan het einde van de dag kwamen we aan op ons –dingosave- camp. Het kamp is afgezet met hekken die onder stroom staan, zodat er geen dingo’s binnen kunnen sluipen. We moesten samen met onze groep ons eigen avond eten maken. De kratten en koelbox werden uit de auto gehaald en het menu (waar op stond wat we elke dag moesten maken) werd tevoorschijn gehaald. Als het aan de (altijd-hongerige) jongens lag werd alles in één dag opgegeten, maar wij, de drie verstandige meiden, staken daar een stokkie voor. Na het avond eten kwam de Goon op tafel en hadden we een geweldige en gezellige avond! Eline en ik hadden tijdens onze zeiltrip verschillende spelletjes geleerd en die moesten we natuurlijk ook aan onze groep leren, en met succes! Onze gids vertelde dat de sterrenhemel op Fraser Island één van de aller mooiste is. Natuurlijk moesten wij dat ook zien! Met onze hele groep zijn we naar het strand gelopen (met stok, want stel je voor dat er een dingo om de hoek komt kijken). Ik heb nog nooit de Melkweg zo goed kunnen zien en alle andere prachtige sterren bij elkaar! Het was adembenemend, en zelfs mocht ik nog 3x keer een wens doen! Lucky me!! Na een geweldige avond zochten Eline en ik ons tentje op. Dit was voor mij de eerste keer dat ik in een tentje ging slapen met alleen een matrasje van 2 cm en een slaapzak. Met een beetje improvisatie maakte ik me eigen kussen van een handdoek en vest en viel ik al gauw in slaap. Erg comfortabel was het niet maar ik heb geslapen.

De groep! Lake McKenzie Melkweg!

De volgende morgen reden we naar een uitkijkpunt waar we dolfijnen/haaien/schildpadden konden zien. Maar helaas.. geen van allen hebben we gespot. We stapten weer in de auto en onze volgende bestemming waren de Champagne pools. Dit zijn kleine poeltjes (gemaakt van rotsen) naast de oceaan. Wanneer er een golf komt, slaat de golf over de rotsen en komt het terecht in de Champagne pool. Er zouden dan allemaal bubbeltjes moeten ontstaan in de pools (vandaar de naam) maar helaas ook dit gebeurde niet. De zon scheen, dus het was geen straf om lekker van het weer te genieten. Na de lunch mocht ik rijden! Ik had nog nooit in een auto als deze gereden. Het was super gaaf om over het strand te rijden in het mulle zand en soms door het water te gaan. Gelukkig ging alles goed en waren mijn rij skills volgens de jongens goed :)!

Met onze Deense friends! Campagne pool Rijden over het strand!

Avond 2 op Fraser Island was aangebroken. Het was weer, net als de avond ervoor, super gezellig. Zo bijzonder om in z’n korte tijd zo close met ‘onbekende mensen’  te worden. We speelden weer de bekende spelletjes, voerden zeer onzinnige gesprekken en vooral hadden we heel veel lol!

De volgende ochtend was iedereen heel erg moe. Ook niet zo gek na 2 geweldige dagen en avonden. Niemand had meer zin om te rijden, maar gelukkig was één van de Duitse jongens zo slim om niet te drinken en hij wilde wel onze chauffeur zijn. We stopten bij een groot schipwrak die in de tweede wereld oorlog een ‘ziekenhuis’ was. Een hele historie! Even later stopten we bij een beekje die ook wel de ‘Hangovercreek’ wordt genoemd (iedereen begreep precies waarom), waar we even een frisse (en het was echt fris!!) duik konden nemen. Iedereen was direct wakker, maar in de auto dutte iedereen weer in.

Sofie, ik en Eline

Weer op het vaste land reden we richting het hostel en je raad het al, we zaten met onze hele groep op dezelfde kamer. Dat was erg gezellig. ‘ s Avonds hebben we met z’n allen wat gegeten en niemand had zin meer om ergens naar toe te gaan. Uiteindelijk hebben we met z’n allen een film gekeken.

De volgende ochtend waren Eline en ik de eersten die het hostel moesten verlaten om de bus te halen. Het was heel gek om goodbye te zeggen tegen mensen waar je 3 dagen mee bent geweest en het super gezellig mee heb gehad.

Om 11.05 vertrok onze bus naar onze één na laatste bestemming, Noosa. Noosa is een groot en gezellig plaatsje, waar van alles te doen is. Op mijn bucketlist stond al heel lang dat ik een keer wilde surfen. Australië is dé plek om te surfen, dus besloten we om ons in te schrijven voor een surfles de volgende dag. D-day, de volgende ochtend werden we opgehaald bij het hostel en kregen we op het strand eerst uitgebreid uitleg over waarom de zee gevaarlijk is en wat je moet doen als je in de problemen komt. Natuurlijk werd er ook eerst ‘ droog’ geoefend en alle stappen doorlopen om uiteindelijk op de plank te kunnen staan en te surfen. Dit ging me goed af op het droge, op naar het echie in het water! Tot mijn grote verbazing had ik het heel snel onder de knie en stond ik bij de tweede keer op de plank!! De surfleraar lag helemaal dubbel, en vertelde dat het niet normaal was dat iemand het zo snel onder de knie zou krijgen voor de eerste keer. Ik kreeg de bijnaam; Marsjetain. Ik was helemaal happy en vond het geweldig!! Bij video’s heb ik een klein filmpje gezet van het surfen!

Instructie! Surfen! Met onze surf instructeur

Na de geweldige surf ervaring hebben we ‘s middags een wandeling gemaakt door het National Park. Er werd ons verteld dat er koala’s waren gespot. Uiteindelijk hebben we zo’ n 10 km gewandeld lang de prachtige kust en door de bush. Helaas hebben we geen koala gespot, maar wel genoten van de prachtige zonsondergang. Eenmaal bij het hostel deden onze benen en voeten zo zeer van de sportieve dag en waren we best moe. Ik heb die nacht als een roos geslapen!

National park Noosa Spider!

De volgende dag was alweer helaas onze laatste dag van de vakantie. Met flinke spierpijn in de armen, benen en rug stapten we in de bus richting Brisbane. Onze laatste korte bestemming. In de bus hoorden we dat de bus ook stopte bij de airport. Dit kwam ons eigenlijk wel goed uit, want uiteindelijk hadden we maar 1 a 2 uurtjes die we konden besteden in Brisbane zelf. Uiteindelijk zijn we bij de airport uitgestapt en moesten we ons een hele middag vermaken, want onze vlucht vertrok pas om 19.00uur. Om de vakantie goed en vooral lekker af te sluiten (en we heel veel tijd hadden) kochten we een overheerlijke muffin en een lekkere cappuccino. De douane verliep prima en na een vlucht van 1,5 uur waren we weer in onze woonplaats Sydney. Nadat we flink waren afgezet door de taxichauffeur (om een belachelijke reden) waren we dan toch eindelijk ‘ thuis’!

Heerlijk om thuis te komen waar het schoon is, waar je een eigen badkamer hebt die je niet hoeft te delen met 8 anderen en vooral weer in je eigen bed kunt slapen!

Het waren twee ongelofelijke geweldige, prachtige en ook bijzondere weken. Ik zou nog veel meer kunnen vertellen, maar dat bewaar ik nog voor als ik terug in Nederland ben! Bij foto's staan nog meer foto's van de reis!

Op dit moment stormt het in Sydney en is de stageweek weer begonnen. Blijkbaar is dit weer een uitzondering en komt het bijna nooit voor. Gisteren en vandaag waaide het heel erg hard en viel er veel regen. Onder het genot van een zelfgemaakte redvelvet cake (ook in Australië kan ik het niet laten om van alles te bakken ;)) en een warm kopje thee komen we deze dagen wel door. De voorspellingen voor aankomend weekend zijn gelukkig weer goed!

Nog 6 weken te gaan en dan ben ik alweer in Nederland, times fly when you’re having fun!

Liefs Marjolein

1. Mama:
    22 april 2015
    Hoi Marjo,

Wat een ontzettend mooi verhaal, leuk om het allemaal te lezen. Jij en Eline nog een hele mooie tijd te gaan tot 30 mei. Xx Pap
  2. Mama:
    23 april 2015
    Lieve Marjolein,

Wat maak jij ontzettend mooie dingen mee, echt genieten!! Maar wij genieten van jou en je prachtige verhalen!
    Liefs mama
  3. Harry en Antje:
    3 mei 2015
    Hoi Marjolein,
    Genoten van je verhalen. Wat een belevenissen en wat weet je het mooi te schrijven. We zitten hier (in de regen) allebei met een laptop je verhalen te lezen. Super wat je allemaal meemaakt! Heel veel plezier nog.
    x Groetjes van ons allemaal, Antje